Alla inlägg under maj 2011

Av ettlivilund - 30 maj 2011 22:11

Hade en helt underbar dag i lördags tillsammans med min käre sambo, svärmor, Ante och Pia. Vi hyrde islandshästar och tog en ridtur. Kunde aldrig tro att jag skulle få med Putte på nåt sånt. Men skam den som ger sig ;)


Hästen Glittra som jag red.

  

Här ryktad, sadlad och tränsad och redo för en tur.


  

Sååå fin!!!


  

Gla mongot :P


  

Min käre sambo


En bild från cruisingen vi var ute på förra helgen :)


  

Telefonnörden Patrik


Ikväll blev det 4 små lättel till middag och efter det en tur med bilen...

  

Vädret var underbart och sjön låg spegelblank :)


Av ettlivilund - 27 maj 2011 17:51

Hur tar man farväl av en människa man inte kommer träffa igen?! Den svåra uppgiften hade jag i onsdags kväll när jag åkte till min käre morbror.

Efter en tids sjukdom somnade han sedan in på torsdag förmiddag endast 64 år gammal.


För 4 år sedan miste jag en annan morbror som även han bara blev en bit över 60.


Sov gott Ove!

Jag är övertygad om att du, moffa och Curt är ute och fiskar tillsammans igen medan momma skriker om att det är mat. Ta hand om varandra så ses vi i nästa liv!

Ni är alla djupt saknade.

Av ettlivilund - 13 maj 2011 13:55

Ja då börjar den sista lediga veckan innan allvaret drar igång leda mot sitt slut.

Vi har äntligen tagit itu med städning av garaget samt påbörjat röjning av boden. jisses vad man samlar på sig mycket skräp genom åren.


  

En "liten" del av allt som ska slängas. De vi köpte huset av hade lämnat några fula gamla skåp ute i boden som nu åker på tippen. Typiskt bara att det regnar så allt blir dyblött.


Vi har även kapat lite grenar på träden ute på gården för att kanske slippa lite av denna solförmörkelse som råder ute på vår gård.

  

Som ni ser så finns de x antal tallar...


 

Härom kvällen gjorde vi en tur till stugan i det underbara vädret.

  

Det var helt underbart nere vid sjön.


I onsdags blev det inget jobb här hemma men däremot jobb för Puttes del med lastbil och jag åkte med.

  

Levererade frukt och grönt i Åre och här på väg mot Storlien :)


Igår drog Puttes asfaltssäsong igång och på måndag drar mitt parkarbete igång. Då blir de till att bekanta sig med de 2 tjejer jag ska jobba med samt prova ut kläder och skor o få jobbilen.

Av ettlivilund - 13 maj 2011 12:27

Eftersom det är många som går i renoveringstankar tänkte jag därför gå igenom vad våran renovering kostat. Ofta blir det dyrare än man tänkt sig eftersom det är många saker man inte tänker på.


Vi har nu renoverat ca 55 kvadrat där allt blev utslitet till stommen.

  

När allt var utrivet och städat, (eftersom det inte får finnas kvar några organiska material som kan mögla i krypgrunden) anlitade vi några snickare för att kunna mäta ut höjder och få stabila golvåsar.


Arbetet tog ca 2 ½ dag för dem och kostade 9300:- men då stod vi själva för materialet.


När golvåsarna var på plats kunde vi själva ta över då det var dax att lista och lägga trossbottenskivor som sedan skulle täckas över med vindpapp och därefter isolering.

  

En uppgiven Putte. Känns som ett evighetsjobb som aldrig når sitt slut.


Ovanpå isoleringen glesade vi sedan för att kunna lägga golvvärmeplåtar samt dra slang.

 

Glesningen.


 

Plåtar samt slang är på plats.


Därefter var det spånskivorna som skulle komma på plats. Efter det kunde vi äntligen börja resa innerväggar samt isolera dessa. Därefter skulle dessa kläs med spån- och gipsskivor.

Vi har även bytt alla fönster, satt in nytt kök, dragit ny el och satt in en ny central, bytt ut innerdörrarna, satt panel i köket, målat väggarna i 2 sovrum samt klädkammare. Man kan säga att allt är helt nytt på dessa 55 kvadrat.


Vad har det kostat då??

Köket har jag tidigare gått igenom och det landade strax under 80000:-

Snickare 2 ½ dag 9300:-

Reglar/golvåsar ca 10000:-

Isolering ca 7000:-

Golvvärme - material 25000:-

                 - arbete 22500:-

Gipsskivor 50 st 3800:-

Trossbottenskivor/spånskivor/osb- skivor 15500:-

Vindpapp/beslag/balkskor 1900:-

Fönster 7 st 30000:-

Avloppsrör 2100:-

Lister/ foder etc 2400:-

Laminatgolv till 55 kvadrat 6100:-

Ny el samt ny central 27500:-

Färg/lack/spackel etc 3200:-

Skruv 2100:-

Ytterdörr + 3 innerdörrar, karmar samt trösklar 6400:-

Tillbehör penslar/verktyg etc 2400:-


Totalt har våran renovering på dessa 55 kvadrat kostat ca 250000:-

Som sagt inget är gratis och när man lägger över 2000:- bara på skruv samt när spånskivor kostar 155:- styck vill man bara gråta eftersom vi behövde närmare 50 st av just den sorten :(

Det vi kan glädja oss över är att vi inte har någon större kostnad på arbetet eftersom vi gjort det mesta själv. Bara där har vi sparat in minst en halv miljon :)


 








Av ettlivilund - 6 maj 2011 11:16

Igår blev vi ÄNTLIGEN klar med veden. Nu slipper jag se de där timmerlasset som legat där över ett år. Förhoppningsvis slipper vi stöket med veden nästa vår då denna ved borde räcka 2 år :)


  

Putte kapar upp sista stocken.


  

Sista stocken är nu kapad och kluven.


  

Nu finns det inte mycket plats kvar i vedboden. 5 rader ved åt ena hållet och 4 rader åt andra hållet, samt en rad bakom pulkan som snart ska ut därifrån.


  

Denna fina blomma fick jag i lördags av några fina vänner. Vi var nämligen 10 personer som grillade här hemma då. Senare på kvällen kom det ett gäng till och vi blev då 19 stycken. Roligt som bara den blev det :)


Jag hade ju önskat att jag kunnat tillbringa denna helg på forum i Vemdalen... men när man inga pengar har får man snällt stanna hemma. Så istället för att förbereda sig för en sju jäkla rolig afterskii drar jag på mig jobbkläderna och rensar garaget istället :P Behöver jag nämna att jag verkligen längtar efter att få in en lön på kontot?!

Av ettlivilund - 1 maj 2011 19:02

Just denna dag skulle min älskade farmor Anna ha fyllt hela 85 år. Det går inte med ord att beskriva hur mycket jag saknar denna kvinna. Tomrummet hon har lämnat efter sig är så stort så stort.

Varje röd dag bjöd hon hem alla sina barn och barnbarn med familjer för middag. Hon missade aldrig en födelsedag trots att hon hade 5 egna barn och 10 barnbarn, och tänkte alltid på alla andra före sig själv.


 

Jag saknar dig älskade farmor.

Ovido - Quiz & Flashcards