Alla inlägg under november 2010

Av ettlivilund - 30 november 2010 21:50

I helgen fick vi inte mycket gjort här hemma. I lördags var jag och mamsen på IKEA, var bland annat tvungen att fixa ett vattenlås till köket. Det stod med på ordern och det var betalt och klart men vi hade inte fått något. Sen blev det lite plast att lägga i botten på lådorna, besticklåda, fler underlägg, sopkärl, en lykta och en jättesöt skål för salt.


Min lilla saltskål. Jag bara älskar skålar och burkar med såna här lock. Så den här lilla godingen kunde jag inte motstå.  


I övrigt tyckte jag att jag skötte mig bra och inte handlade en massa onödigt. Det var bara saltskålen och lyktan som jag egentligen inte behövde men som jag så gärna ville ha.


På söndagen fick vi inte heller så mycket gjort då vi hade besök hela dagen. Alla avlöste varandra och till slut var det bara att byta om och åka in till staden för att dricka glögg hos några vänner. Räknade till att vi hade haft 12 personer hos oss under dagen.


Igår fick vi iaf lite gjort. Vi sågade ut hålet i väggen där fläkten ska sitta samt köpte isolering till innerväggarna. Så medan jag isolerade satte Putte upp spånskivorna.


  

Jag håller i stegen medan Putte sågar ut hålet från utsidan.


  

Hålet från insidan


Idag har vi haft elektrikern här som har monterat uttag på väggarna i köket. Så nu är både micro och ugn inkopplade. Tänk, det är första gången på 8 månader som vi har en ugn att laga mat i   


  

Stapeln med ugn och micro


Nästa mission är att försöka få till bänkskivorna så att resten av köket kan komma på plats.

Av ettlivilund - 26 november 2010 00:44

När man har som mest att göra ska jag naturligtvis gå och bli sjuk. Började med att jag kräktes hela tisdag natt. Varken jag eller Putte somnade före 07.30 på onsdag morgon, så hela den dagen blev bara knas och vi fick inget gjort.

Igår kväll när jag skulle sova fick jag frossa och hög feber. Kände mig inte så mycket piggare i morse men jag kämpade mig ändå upp för att fortsätta med köket. Sen har det varit full rulle hela dagen och nu känner jag mig mycket bättre.


Ikväll har vi iaf lyckats få upp alla överskåp med tillhörande luckor.

Av ettlivilund - 23 november 2010 00:01

Idag har vi inte åstadkommit så många synliga resultat direkt. Det är så mycket små fix och trix hela tiden. Det ska mätas och justeras överallt så skivan som så småningom ska läggas dit får ligga någorlunda plant.


Men vi har lyckats bygga snedväggen som fläkten ska sitta på, skruvat fast alla utom 2 underskåp samt varit till stan och köpt skruv och röret till fläkten.


  

Snedväggen där fläkten senare ska monteras upp.

 

Putte skruvar fast underskåp


Det tråkigaste med allt är att när man tittar mot köket ser det bra ut... men vänder man sig om och blickar ut mot resten så ser man detta:


 

Snacka om KAOS. Är det såhär vi ska få fira jul i år??? Vi har ju bara levt i detta kaos i snart 8 månader      

Av ettlivilund - 21 november 2010 22:06

Som alltid när det börjar dra ihop sig mot jul ska man drabbas av den här paniken att behöva köpa julklappar. I år är väl paniken värre än vanligt då det är första gången i mitt iv jag är utan både jobb och pengar.


Som alla andra år har min far frågat i flera veckor vad jag önskar mig. För sina föräldrar spelar det visst ingen roll hur gammal man är så förblir man alltid deras små barn. Men visst är det roligt att få saker... det kan nog ingen sticka under stol med.


Men det finns ju en skillnad på vad man önskar sig och vad man behöver... sen så klart även vad som är realistiskt att ge bort.

Jag har sen flera år velat ha en sådan:


Men det fattar även jag att jag aldrig skulle få. Det är en typisk sån där grej man önskar sig men som man aldrig i livet skulle önska sig av någon.

Men jag önskar att jag hade råd att köpa en. Hade jag inte blivit avstängd från a-kassan och sluppit leva på mitt sparkonto hade jag kunnat köpa just en sådan... Eller en Husaberg som också är något jag verkligen skulle vilja ha, men nu kan jag bara drömma vidare.  


Är det något jag önskar mig så är det presentkort på:


- Inredningsbutiken "Smaksak"

- Gina Tricot

- Stadium


Eller

- ansiktsbehandling

- massage


Men det jag mest av allt vill är att huset ska va klart, att jag har ett arbete att gå till och ett träningskort så jag kan känna mig hel. 

 



Av ettlivilund - 21 november 2010 21:47

Om köket kommer vara på plats till 1:a advent?! Ja kanske.

Om det kommer vara användbart för att kunna laga mat?! Nej förmodligen inte.

Men det går framåt iaf.


I torsdags var vi och köpte golvet till halva nedervåningen (55 kvadrat) som vi sedan började lägga i köksdelen. Vi får nöja oss med den lilla biten som ska vara precis vid köket tills vi har beklätt resten av väggarna med spån och gips. Vill inte riskera att golvet ska förstöras medan vi bygger klart resten.


  

Golvet börjar ta form

 

I fredags började vi bära in alla kartonger innehållande köksdelar från garaget. Det är inte bara en kartong direkt, snarare mijoner delar som ska försöka pusslas ihop. Tur är iaf att jag älskar att montera och bygga saker.

Vi lyckades iaf bygga ihop alla underskåpen och ställa ut dessa där de sedan ska sitta.



Någon som är ivrig att bli klar. Får se om han är lika ivrig att få stå i köket sen när det är klart?!


Hur blev det med utsidan då som vi byggde lite på i mörkret?! Jo halvklart blev det så nu ser det ut såhär...


  

Nån gång när vi får tid ska väl även denna vägg byggas igen.

 

I slutet på förra veckan hörde vi prassel ute i pannrummet mest varje gång man var ut dit. Råttskit på golvet är vi vana vid då det är något vi ser varje dag.

Vi satte iaf ut en råttfälla en kväll... och redan en timme senare hade vi fångat den första. Ytterligare någon timme senare hade vi den andra. Och nu i helgen fångade vi en tredje. Usch och fy. Jag vill bara bli klar någon gång så jag slipper ha dessa djur springande överallt. I väggarna är väl en sak... men inne i huset ska dom banne mig inte vara.


Jackidijack bla bla  

Av ettlivilund - 16 november 2010 21:54

Idag har det verkligen hänt grejer. Tyvärr var det kanske inte den allra bästa dagen för att byta fönster då det har varit närmare 10 minus. Kallt som tusan har det varit men så skönt att det äntligen är gjort.


Stort hål i väggen efter att de 3 gamla fönstren plockats bort.


Har börjat bygga igen för att de 2 nya fönstren ska passa in.


Det första sitter där det ska.


Så även det andra.


Så här ser det ut efter att jag satt dit spröjsen.


Medan jag satte drev i fönstren byggde Putte igen väggen.


När vi äntligen hade fått fönstren på plats var det nästan mörkt när jobbet på utsidan började. Men vad speade det för roll. Vi kunde ju inte ha ett hål i väggen så det var bara att bita i det sura äpplet. Satan så kallt det var att hålla till ute, men det flöt ändå på ganska bra.


Hann även få isoleringen på insidan på plats.


I morgon kommer eventuellt elektrikern hit igen och vi ska börja sätta skivor på väggen. När det är klart kan vi börja lägga GOLVET                       

Av ettlivilund - 15 november 2010 20:53

Här hemma har det faktiskt inte hänt så mycket de senaste dagarna. Kanske lite beroende på att det egentligen inte har gått att göra så mycket då vi väntar på att få byta fönster i köket och dra elen i väggarna.


Idag har vi iaf börjat förbereda för fönsterbytet i köket, vilket inte kommer bli helt enkelt. Vi ska inte bara ut med det gamla och in med det nya utan det ska flyttas, byggas igen och upp med nya reglar. Har varit och köpt allt vi kommer behöva så imorgon kommer det 2 st guldkorn hit och hjälper oss  


Våra extremt fula och värdelösa köksfönster som efter i morgon ska bestå av 2 istället för 3 fönster.  


Vi måste även ta bort det gamla fönstret i ett av sovrummen där vi bara satte in det nya där det skulle sitta.


   

Jag hade en väldigt glad sambo som i lördags provkörde sin skoter. Är så glad för hans skull som äntligen efter 30 år har köpt sin första skoter. Den är han så väl värd.  

Av ettlivilund - 12 november 2010 00:30

Ja idag hade dagen kunnat börja bättre. Fick nästan hjärtinfarkt då jag skulle klättra nerför stegen till nedervåningen. Hann bara sätta första foten på stegen så gled den iväg. Hade turen att i farten hinna greppa tag i räcket och sen ramla med ryggen mot kanten på övervåningen istället för ett plattfall med ryggen först på nedervåningen. Skrek i panik efter Patrik som fick komma och hjälpa mig. Det var på väldigt darriga ben jag klättrade ner sen.


Har idag kört iväg snöslungan på reparation. Får se om vi får tillbaka den eller om det får bli en ny?! Blir väl till att handskotta gården imorgon då :P

I övrigt har vi köpt de tre bräder vi saknade för att kunna göra klart köksväggen. Blev tvungen att sätta råspånt på ena väggen då det inte fanns nåt "cc 60" mått.

Har även hunnit sätta gips på dessa väggar. Så nu väntar vi bara på att fönstret i köket ska bytas.


Gipsade väggar. När fönstren är bytta kan vi börja lägga in govet :)  

Ovido - Quiz & Flashcards