Alla inlägg under december 2010

Av ettlivilund - 28 december 2010 20:31

För någon vecka sen sa Putte till mig att han tyckte jag var beundransvärd, för att har jag gett mig in på nåt så gör jag det till 100%.

Men jag skulle istället vilja säga att det är Putte själv som är så otroligt beundransvärd. En människa med sånt enormt tålamod och han ger aldrig upp hur less och förbannad han än är. Så många gånger som han har fått slita med att tina upp vårat vatten och avlopp, fixa till diverse fel på bilar, skotern, huset etc. Han ger sig inte förrän det är löst.

Jag beundrar honom nåt så enormt och är så tacksam över att jag har honom. För det är ingen med tummen mitt i handen som skulle kunna bo i detta hem där dagligen något måste lagas eller fixas. Han är bara BÄST!


Jag Älskar Dig min skatt!  

Av ettlivilund - 28 december 2010 16:00

Jaha då hade även denna jul passerat. Tiden går så sjukt fort och såhär i efterhand är jag glad att vi inte pyntat nåt. För egentligen lägger man ner på tok för mycket tid på en enda dag. En dag som egentligen bara är fylld av en massa väntan och ett evinnerligt tjatande om att få öppna paket. Vart tog idéen vägen med att julen är till för att få umgås och träffa nära och kära?! Nu handlar allt bara om paketen, där det bara byts pengar.

Jag låter säkert bitter men jag blir så less över att allt är så fokuserat på pengar jämt. Varför kan man inte bara umgås och ha det mysigt istället?! Ett varsitt paket är mera lagomt. Dessutom behöver ingen bli ruinerad på kuppen.


  

I år var första året jag firade jul utan att någon tomte kom på besök. Kändes faktiskt lite konstigt. Inte för att jag tror på tomten. Men jag tycker det hör till.


Trots att det inte kom någon tomte så fick jag en del paket:

- 1250:- på Gina Tricot

- 500:- på inredningsbutiken Smaksak

- massagebänk

- kombinerad platttång/ locktång

- tjockstrumpor

- dekorationer

- glasskål för salt

- ljus


tillsammans fick jag och Putte:

- digital fotoram

- äventyr för 2

- halkskydd till trappen

- elvisp från chiliserien

- duk

- glöggset

- foto på sötaste lilla W


På tok för mycket saker men ändå väldigt snällt.


Känner att det här med julen är mest för barnen och för de som har barn så nästa år skulle jag helst vilja åka utomlands istället.

Men som det har blivit så har jag åkt utomlands jämna år så nästa år får jag väl också va hemma ;)


- 2002 (juli) Turkiet 1 vecka

- 2004 (december) Thailand 3 veckor (kom hem 4 dagar innan Tsunamin)

- 2006 (mars- april) Thailand 3 veckor

- 2008 (februari- mars) Los Angeles 2 veckor

- 2010 (mars) Thailand 16 dagar (medan det var oroligt, en bomb small alldeles utanför hotellet)


Ja som det verkar blir nästa resa 2012 :P



Här hemma har det verkligen inte hänt någonting under julen. Mer än att vattnet frusit i stort sett varje dag, så vi har inte direkt suttit sysslolösa :P Skulle vara skönt om man kunde få lägga tiden på renovering istället.

Nu är dessutom skotern trasig, riktigt typiskt bara för att vi planerat en tur till fjällen under nyår. Åkte till Storåbränna i morse för att få tag i en ny soppapump, lilla svängen på närmare 25 mil. Nu är det bara att hoppas på att det var där felet var och att den kommer starta sen.

Av ettlivilund - 19 december 2010 23:16

Efter att elektrikern hade varit här i torsdags lagade min käre sambo mat i vårat nya kök för första gången. Tyvärr kan vi inte sitta och äta i köket än då väggarna måste göras klara. Men det var ändå en härlig känsla att kunna använda köket.


  

Det tråkiga är att vi saknar en låda till skåpet där spishällen sitter. Fronten var medskickad men själva lådan fanns tydligen inte ens med på ordern?!? Konstigt! Då kan man ju undra vad vi ska med fronten till?! Jaja vi får åka ner och köpa den samtidigt som vi ska köpa överskåpen.


I morse blev jag både besviken och väldigt förbannad då en av köksluckorna var helt nerkladdad med blyerts som knappt gick att få bort. Hann inte ens bli klara med köket innan det ska saboteras.


Jaja, både lördag och söndag har vi fått hjälp att regla ut 2 av timmerväggarna som fanns i det före detta vardagsrummet. Eftersom dessa är så sneda gick det inte att sätta spånskivorna direkt på timmret.


  

Ikväll medan Putte var och mekade med skotern passade jag på att isolera väggarna där vi reglat ut.

Jag passade även på att tvätta en maskin. Men när jag sedan gick ut i pannrummet för att hämta tvätten möts jag av ett rum fullt i vatten. Jaha då hade alltså avloppet där ute frusit. Fick ringa hem sambon och sen var det bara att koka vatten och försöka få isproppen att släppa.

Börjar bli riktigt less på att ta bort isproppar i våra ledningar. Speciellt när det hela tiden kommer fram nya ställen där det fryser på.


På lukten kändes det som att det var avloppet från toastolen som frusit igen. Fy satan viken stank. Det värsta av allt var att äckelvattnet stänkte upp i ansiktet och fulla händerna :P


Det där med att gå klädd i vanliga kläder i detta hem är ingen mening. Här är det arbetsbyxor och underställströja som gäller. Kvinnligt och fint.  

Av ettlivilund - 16 december 2010 00:15

Idag har vi mest städat och fixat undan en massa saker som egentligen bara är i vägen. Har iaf lyckats sätta skivor på väggen där trappen ska sitta så nu slipper isoleringen synas. Ser lite mer "ombonat" ut när den inte syns iaf :P


Nu ikväll tog vi in kyl och frys och ställde dom på plats. Fick byta sida på kylskåpsdörren, vilket INTE var det lättaste. Men nu står dom där iaf.


Ser mest ut som två blaffor just nu där de står men imorgon ska vi bygga en vägg till vänster. Så småningom blir det även överskåp vilket vi inte trodde att vi skulle få plats med. Måste tyvärr göra en tur ner på IKEA så småningom, vad jobbigt   


Så här ser köket ut just nu.

Min fina karl :)      

Av ettlivilund - 14 december 2010 22:48

Denna dag började väl inte allt för bra vilket jag borde ha vant mig vid när jag bor i detta hus. Allt vatten hade frusit igen. Det gick inte att dricka vatten, borsta tänderna, gå på toa, duscha, tvätta eller diska. Lite less! Det fick bli den ständiga lösningen... dra igång kupévärmaren mot vattenslangen. Kommer ha en onödigt hög elräkning även denna vinter, trots att vi hållit på att renovera sen i april på grund av detta problem.


Idag har iaf rörmockaren varit här. Så nu finns blandaren och avstängningen till diskmaskinen på plats i köket. Känns helt underbart att äntligen efter 8 månader ha rinnande vatten i köket.


Blandaren på plats. Vi hade turen att få den billigare. Istället för 2250:- betalade vi 1700:-  


Jag som älskar en blandning av nytt och gammalt tyckte den här kranen passade ypperligt i vårat kök :)


Just nu ser köket ut såhär. På torsdag kommer elektrikern och kopplar in spisen. Sen ska fönstret sättas in ovanför diskbänken. Därefter ska det kaklas och kyl och frys ska ställas in till vänster i bild.     

Av ettlivilund - 14 december 2010 11:24

Igår fick vi en massa gjort men egentligen inte så mycket som är synligt.

Vi var på banken, ringde rörmockaren och elektrikern, köpte blandare, hämtade fönstret på DHL samt satte handtagen på köksluckorna på pats.

Jobbet med handtagen tog sin lilla tid då allt ska mätas ut och borras då detta inte redan är gjort.


  

Så här såg det ut innan handtagen kom på plats.


  

Inte mindre än 44 hål skulle mätas ut och borras :P


  

Så här ser resultatet ut :)


I eftermiddag kommer rörmockaren hit och installerar blandare och avstängning till diskmaskinen.

Av ettlivilund - 10 december 2010 23:22

Var ut i pannrummet och kikade ifall vi hade lyckats fånga nån mer mus. Men till min förvåning var hela råttfällan borta!? Gick runt och letade efter den och kom fram till avloppsbrunnen... där låg den. När jag lyfte på den hängde det mycket riktigt en mus i den. Med andra ord hade musen sprungit runt i ren förtvivlan med en fälla runt halsen. Tyvärr lyckades han springa rakt ner i vattnet och dränka sig själv   


  


Som sagt har det inte hänt så mycket med huset dessa 2 dagar. Om någon timme kommer min sambo hem efter ett dygn på Cinderella. Jag vet en som inte kommer må så bra i morgon. Gissar att åtminstone inte han får så mycket gjort.

Minns hur jag mådde efter den resan för 2 år sen...


  

Mådde bra precis när jag vaknade... men sen blev det värre. På buffén som kostade 150 spänn fick jag endast i mig nån enda räka. Dåligt alltså!


  

Beställde av Håkan i baren... han som påstår sig kunna se på folk vad dom ska beställa. Han hade inte ett rätt.


  

Meeen sååå jäääkla roooligt hade vi!!!!!


Efter resan blev det 3 dagars jobb för att sen ta flyget hem och köra en 3 dagars på dansforum i Vemdalen. Vilken rolig vecka.


Tur man hade inhandlat lite dricka på taxfreen     

Av ettlivilund - 8 december 2010 23:11

I måndags och tisdags var han som skulle fixa bänkskivan åt oss här. Vilken skillnad det blev bara av att skivan kom på plats. Äntligen kunde även lådorna i bänkskåpen sättas på plats... ja iaf alla utom 2 där vi måste vänta på elektriker och rörmockare som ska koppla in spishäll, diskmaskin och vatten till diskbänken.


Köket i söndags


Köket idag

Som sagt så väntar vi på elektrikern och rörmockaren för att kunna sätta in resten av lådorna.


Ovanför diskbänken ska det sättas in ett fönster. När det är gjort kan vi äntligen kakla väggarna. I hörnet ser ni hyllan vi byggde. Där jag kan ha mina blomgrupper och mina älskade glasburkar med stora kulor på locken :)        


Men nu kommer det inte hända nåt här hemma då sambon ska iväg med jobbet på ålandskryssning och "äta julbord". För min del är det första året jag inte får gå på någon julfest. Känns hur tråkigt som helst   


Får längta tillbaka till tidigare julfester istället.

Ericssons julfest i Katrinehom -08. Jag och min kära kollega.  


Jag och min bästa vän på julfesten -06.  

Ovido - Quiz & Flashcards