Alla inlägg under december 2010

Av ettlivilund - 6 december 2010 00:23

Ikväll tog Putte med skotern till Kännåsen för att jag skulle få provköra den. Satan så roligt de va! Fick sånt adrenalin i kroppen så både ben och armar bara skakade  Efter ikväll har drömmen om en egen skoter inte direkt blivit svalare, snarare tvärtom.


Väl hemma igen var det bara att fortsätta med köket då killen som ska fixa bänkskivorna kommer imorgon. Vi byggde en snedvägg där det ska bli en hylla samt satte diskmaskinen på plats.


  

I hörnet där hyllan ska byggas. Var inte helt enkelt att få den på plats. Men inget är omöjligt för min egna handyman  


Så här ser köket ut just nu... men efter imorgon ska det banne mig ha hänt grejer.  

Av ettlivilund - 3 december 2010 22:37

Ja det där med fredagsmys är inget som excisterar i detta hem... inte än på många månader iaf.


Idag har Putte haft fullt upp med att försöka få något vatten till toalettstolen då den varit helt tom. Förmodligen har det frusit men det lustiga är att vi har vatten till resten av huset. Trots att han kämpat hela dagen har han inte fått till det.

Jag i min tur har kapat spånskivor med sticksågen och satt upp på väggarna. Slant med skruvdragarn och drog in den i pekfingret. Satan så ont det gjorde, tappade känseln i fingret för en stund men sen var det bara att bita ihop och fortsätta.


Killen som ska fixa bänkskivorna var förbi idag och kikade och kunde meddela att han kommer redan på måndag och fixar till dom. Ett jobb som skulle ta ca 3-4 timmar. Men så skönt att det äntligen ska bli gjort så resten av köket kan komma på plats.

Av ettlivilund - 2 december 2010 22:02

Jag känner mig som Gargamel i smurfarna. Han precis som jag, har ständigt ett regnmoln ovanför huvudet. Jag börjar vara lite less över allt jag ska behöva stå ut med.

I morse när jag klev upp för att dricka vatten möttes jag av en tom kran. Jaha då hade alltså vattnet frusit igen!!! Förbannat! Så de första timmarna av den här dagen gick åt till att försöka tina upp vattnet igen. Med hjälp av 2 kupévärmare gick det. Trodde verkligen att vi skulle slippa detta nu, men icke.


Jag blev så less så jag tog på mig storstövlan och travade ut och plockade lite granris. Sen gick jag in och gjorde iordning adventsljusstaken som jag hittills inte fått tummen ur att fixa. Skulle egentligen haft mossa men jag hann aldrig ut och plocka det innan snön kom.




I morgon kommer en kille hit för att kika på bänkskivorna som han förhoppningsvis ska hjälpa oss att kapa till. Men dyrt kommer det bli. 400:- timmen tar han. Suck. Tänk om man själv kunde tjäna lika mycket i timmen.

Jaja, bara bänkskivan blir klar snart så man kan göra klart köket.     

Av ettlivilund - 2 december 2010 01:15

Vi var även och kikade på blandare till köket idag. Jag har hela tiden haft en i huvudet som jag tycker passar så bra till den stil vi har i köket. Men jag och min käre sambo är inte riktigt överens så vi kom hem utan.

Får fundera någon dag till och se vad vi bestämmer oss för.


  

Den här vill Putte ha som kostar 1895:-


  

O den här för 2250:- vill jag ha :)

Av ettlivilund - 2 december 2010 00:58

Idag har det inhandlats kakel och allt vad det innebär. Hoppas nu bara på att få tag i någon som kan hjälpa oss att kakla. Men först måste bänkskivan kapas till... vilket INTE kommer bli enkelt.


  

Det här kaklet blir det


Måste säga att det inte är så BARA att montera ett IKEAkök. Man kan tro att allt bara ska skruvas ihop och sen är det klart. Men nej. För det första ska man äga en uppsjö av verktyg och maskiner för att överhuvudtaget ro iland hela bygget.

Idag har vi även gett oss in på problemet med "passbitarna". Då vi har skåp i hörnen som inte är hörnskåp måste man ha passbitar mot de övriga skåpen så det inte blir springor.


  

Mellan dessa skåp behövs en passbit för att undvika springan.


Putte fixar biffen


Denna såg har varit guld värd under hela renoveringen. Vi har även ett speciellt bord till den.


Imorgon fortsätter mission få tag i någon som kan kapa till våran bänkskiva.     

Ovido - Quiz & Flashcards