Alla inlägg under december 2011

Av ettlivilund - 29 december 2011 19:11

Snacka om att det stormade på juldagsnatten. När jag och Putte kom hem från krogen vid 03.30 stormade det som värst. Små plåtar flög från taket och spadar och kvistar flög all världens väg. När jag klev upp på bron fick jag nåt precis bredvid ögat. Ont som fasen gjorde det och jag är öm fortfarande.

Men det värsta var att när Puttes bror skulle åka hem till sig efter att ha skjutsat hem oss hade det fallit ett träd över vägen borta vid postlådorna. Han och hans kompis fick vända tillbaka och sova över hos oss. Det var bara med ett par minuter vi missade det trädet. Ibland har man tur.


Stormen hade målat uthuset randigt av snö.

 


Adventsgranen låg slickad på marken och en hel del grenar har blåst ner...

 



Igår satt jag i soffan här hemma och kände att jag va så urbota less på julen... därför åkte den ut. Så nu är allt nerpackat i lådorna igen och granen är utslängd. Kanske i tidigaste laget men jag njuter hellre av allt julpynt från advent fram till jul istället för efter jul.


Satte upp de nya svarta öljettgardinerna i köket och ska nån dag framöver köpa nytt tyg till kökssoffan. Har sett ut ett grå/svart tyg på Åhléns.

 


 


Nästa vecka gör jag min sista vecka på jobbet. Sen är det åter till arbetslösheten. Som tur är fick vi ett presentkort på Bygg Max av min käre far så vi har nåt att pyssla med på dagarna. Då ska nog sovrummet få sig en omgång (igen). Sen vi bytte fönster måste vi sätta upp nya spånskivor...i och med det måste rummet ändå målas om. Därför ska vi sätta råspånt på 2 av väggarna som ska betsas i samma färg som vi har i vardagsrummet.

  

Vi blev väldigt nöjda med denna mörka bets. Blir bra att få det lite enhetligt med sovrummet också :)

Av ettlivilund - 28 december 2011 20:52

Jag kanske inte har världens bästa smak men det finns absolut de som har sämre smak än mig.


Lägenheten jag bodde i innan vi köpte huset var helt underbar och jag trivdes som bara den. Den hade en lite lyxig känsla med högt i tak, trägolv överallt, spegeldörrar och gångavstånd till det mesta.  Det som saknades var kanske en balkong och en kakelugn.


Jag har saknat den lägenheten sen jag sålde den. Idag när jag tittade på Hemnet såg jag att den återigen var till salu. Måste säga att de nya ägarna inte brydde sig så mycket om inredning direkt.


Deras kök...

 


Mitt kök...

 





Deras extrarum...

 


Mitt extrarum...

 





Deras vardagsrum...

 


Mitt vardagsrum...

 





Deras sovrum...

 


Mitt sovrum...

 



Lite skillnad var det nog allt. Möbelmässigt iaf. För de som köpte lägenheten av mig verkar inte ha renoverat något.



Det bästa med lägenheten var att det bara var att bo. Visst kunde man renovera om man kände för det, men det var inte som att bo i huset vi bor i nu. Här har vi renoverat över ett år och är fortfarande inte klara. Efter att det har sett ut såhär inne i vårat hus medan vi faktiskt bodde där...

 

...så är jag inte så sugen på att ha det så igen. Och faktiskt så måste det se ut så igen när vi ska göra om badrummet och extrarummet där vi ska göra vardagsrum. Suck säger jag bara. Inte så konstigt att vi skjutit upp det projektet några år. Men samtidigt känner jag att jag vill få det gjort så vi kan känna att vi bor i ett riktigt hem.





Av ettlivilund - 25 december 2011 12:14

Ja då var julen över även för detta år. Tänk att man håller på och stökar och lägger ned så mycket pengar på en enda dag! En dag som egentligen är över på bara några timmar.


Vi hade iaf en mysig jul med lite stress också. Blev lite rännande innan vi kom på plats. Först julfrukost hos Puttes mamma, sen vidare till min far, därefter till Puttes mormor, sen till Puttes äldsta bror... men sen åkte vi till min bror där vi firade jul.


 


Fick en massa fina julklappar:


Från Putte:

- Rhiannas nya parfym

- Cremer

- Middag på valfri restaurang

- 2 hemliga paket ;)


Från pappa:

- Solsidan säsong 1+2

- Hushållspapper+ hållare (pappa tjatar alltid på att vi måste ha det i köket) :)

- Presentkort på Gina Tricot 500:-

- Presentkort på Bygg max 1500:- (både till mig o Putte)

- Lunch för 2 på Arctura (både till mig o Putte)

- Bad och relax (både till mig o Putte)


Från mor:

- Trisslotter

- Biobiljett

- En hemlig sak ;)


Från bror med fam:

- Kort på mina fina brorssöner

- Korg+ snaps

- Bad och relax för 2


Lite annat jag/vi fått:

- Eldkorg att ha på gården

- Jordglob

- Lypsyl



 

Dessa fick jag av min älskade sambo :)


 

Samt dessa 2 hemliga paket ;)



Av ettlivilund - 19 december 2011 21:57

Ja nu är det inte många dagar kvar till jul... och heller inte många dagar kvar till jag slutar på mitt jobb. Den ständiga frågan kommer återigen upp i mitt huvud: "Vad ska jag bli när jag blir stor??" Jag har alltid tänkt att svaret på den frågan är POLIS! Men efter att ha gjort alla tester till polishögskolan 2 gånger utan att komma in på skolan har jag mer eller mindre gett upp. Nu när jag dessutom har sambo och villa känns det inte lika enkelt att bara packa väskan och antingen flytta till Umeå, Stockholm eller Växjö för att gå polishögskolan. Men vad tusan ska jag bli då?!? Helst hade jag jobbat kvar på Solectron till pensionen men de la ju ner sin verksamhet :(


Är egentligen inte sugen på att plugga vidare heller. Vet inte ens om det är möjligt när jag har lån på huset och kanske inte kan dra på mig mer lån för att kunna gå runt ekonomiskt. Dessa pengar blir jag snart tokig på.


Gick igenom mina betyg och där verkade det som att jag skulle syssla med något praktiskt...


Samhälle IT

Texthantering A                    VG

Datorkunskap                        VG

Dansträning                          VG

Webbdesign                           G

Engelska A                            VG

Engelska B                            VG

Estetisk verksamhet dans      VG

Filosofi A                              VG

Geografi A                            VG

Historia A                             VG

Historia B                             VG

Idrott och hälsa A                 MVG

Alternativ friskvård              MVG

Matematik A                          G

Matematik B                          G

Naturkunskap A                     VG

Naturkunskap B                     VG

Psykologi A                           VG

Religionskunskap A               VG

Religionskunskap B              MVG

Samhällskunskap A                G

Samhällskunskap B               VG

Samhällskunskap C               VG

Människan socialt & kulturellt G

Svenska A                            VG

Svenska B                            VG

Svenska C                            VG

Tyska steg 2                       MVG

Tyska steg 3                       MVG

Projektarbete                     MVG





Av ettlivilund - 8 december 2011 20:40

Vi har under en tid haft dålig orderingång på jobbet och vi har med andra ord haft ganska lite att göra. Så idag kom beskedet... Jag får bara jobba till den 5 januari. Det blir alltså ingen rolig start på det nya året för min del. Återigen arbetslös och dessutom med en arbetslös sambo. Livet är inte direkt en dans på rosor.

Men som alltid ör hoppet det sista som överger människan. Chefen sa nämligen att han tyckte det var extremt tråkigt att vi skulle behöva sluta då han varit supernöjd med oss. Han vill att vi lämnar våra nummer till honom så han kan ringa oss ifall läget på företaget blir ett annat. Han har tydligen även en del kontakter med många andra som ofta vill bli tipsade om bra folk. Han ville tydligen mer än gärna rekommendera oss tilll andra företag. Känns ju kul och höra att man gjort ett riktigt bra jobb iaf :)


Precis när man som mest behöver piggas upp med något roligt så är jag ledig imorn för att åka till Åre. Åker med en buss kl 10.00 imorn för att sen äta lunch när vi kommer fram, därefter blir det bad, god middag, Pistvakt, en massa däääns och sen övernattnig på Holiday Club :) Det bästa av allt är att jag ska få vara där med min underbara sambo och några andra helt underbara människor :)

På söndag väntar tunnbrödsbak med svägerskan, svärmor och Puttes morbrors fru. Det ska bli riktigt mysigt.

Tur jag får tänka på annat en stund än hur jag ska lösa min jobbsituation. 


  

Holiday Club 

Av ettlivilund - 7 december 2011 21:28

I år har jag och sambon bestämt att vi inte ska köpa något åt varandra i julklapp. Vilket egentligen är skittrist då det är julklappen från Putte som är mest spännande. Men men, Putte kom med förslaget att vi skulle köpa sängramen vi så länge velat ha. Sagt och gjort... Igår åkte vi på Mio för att beställa sängen. Men då får vi till svar att den sängramen får dom inte in förrän i februari nån gång. SUCK!!! Hur roligt är det att vänta till i februari med en julklapp?! Vår vanliga otur. Jag blir nästan mer förvånad om någonting någongång skulle gå våran väg.


Sängen vi vill ha...

 

Kajsa från Mio 3990:-



Vi har även fått tummen ur och äntligen målat väggen i vardagsrummet. Hade först tänkt ha den vit... Men så ändrade vi oss och valde en mysigare färg istället. En brun/grå bets. Vi blev supernöjda. Ska även göra en fondvägg i sovrummet med samma färg.

 

Tyvärr är det väldigt svårt att ta bilder med min tfn i mörker så nyansen syns inte så mycket. Men ni kanske ser skillnaden på den omålade panelen och den lilla väggen som är betsad?! En ganska mörk färg med andra ord :) Nu skulle vi haft takbjälkarna från Bauhaus som vi sett ut för att få ännu mera myskänsla.


Av ettlivilund - 2 december 2011 20:27

Julen närmar sig med stormsteg och så även paniken över de jäkla julklapparna. Men om jag bara ska va ego för en stund så hoppas jag att tomten tycker jag varit snäll under året och förhoppningsvis kommer med nåt av detta i säcken ;)


 

Den tredje boken om Elsa.

Elsas Hemlighet av Sofi Fahrman

 

 

En mini shopaholic i mammas fotspår av Sophie Kinsella

 

 

Monster av Micael Dahlén

 

 

Punkt av Johan Alander

 

 


 

Gula Burtontäckbyxor från Stadium

 

 

Några DVD-boxar:


 

Säsong 5 av Desperate Housewives

 

 

Säsong 6 av Desperate Housewives

 

samt


 

Säsong 7 av Desperate Housewives

 

 

Solsidan säsong 1

 

 

Solsidan säsong 2

 

 

Ralph Lauren parfym

 

 

DKNY- Donna Karan New York parfym

 

 

10 ridlektioner på Sörbygården i Grytan 1900:-

 

 

Ja nu är det bara att vänta och se hur snäll jag har varit ;)


Höll på att glömma de viktigaste...


 

En Berner Sennen vill jag ju också ha :)

 

 



Ovido - Quiz & Flashcards