Alla inlägg den 28 januari 2011

Av ettlivilund - 28 januari 2011 14:51

Efter ca 5 ½ timmes jobb är nu kaklet på plats. På måndag kommer de tillbaka och fogar och fixar.


Snedväggen där den svarta fläkten ska upp. Just nu ser det ut som vi har en mörk fog. Men de tycker vi inte är så snyggt då det blir ett väldigt tydligt rutmönster av den. Vi har istället valt en ljusgrå som smälter in mer i kaklet.


I glipan mellan kaklet och överskåpen ska vi ha en vit list.


        

Av ettlivilund - 28 januari 2011 13:43

Denna veckan har det som sagt blivit lite jobb för både mig och Patrik. Tror det har varit mitt livs kallaste vecka, men skönt att fått gjort nåt vettigt. Blir tokig av att bara gå runt här hemma. Även fast vi har en del pyssel med huset så är det ändå ett jobb jag vill ha. Känner mig så menlös och onödig annars. Jag har ju inte gått 12 år i skola för att vara hemma och bli en latmask.


Får se om det blir mer snöskottning framöver eller om de bara blev denna vecka?!


Utsikt från ett av taken.


Min älskade sambo klättrar på taket.


Igår ringde vi kaklaren och fick höra att han kunde komma idag. Då var det bara för oss att göra klart det sista runt köksfönstret innan han kunde sätta igång.


   

Först kapade vi till remsor av spånskiva och satte dit för att bygga ut så vi slipper glipor.


   

Sen kom fönsterfodret på plats.


   

Sist men inte minst kom fönsterlisterna på plats. Blev klara vid 00.30 i natt. Men det var tvunget att bli klart.


Som ni kanske märkt så jäklas allt för oss i detta hus och vi har gjort våra egna tillfälliga speciallösningar på en del saker för att få det att fungera tills vi åtgärdat problemet. Som t. ex. när man ska tvätta måste vi först hälla ner varmvatten i en slang eftersom avloppet ofta fryser. Gör vi inte det så tömmer maskinen ut allt vatten direkt på golvet.


  

Våran specialare... Vi tömmer varmt vatten i tratten som sedan åker ner i avloppet och tinar upp isproppar :P


Sen har vi även upptäckt att varmvattenberedaren har börjat skjuta ut rostigt vatten. Tydligen finns det risk att den flyger i luften. Hade rörmockaren här igår och han tyckte det var dax att köpa en ny. Jippie! Det kommer gå på nånstans mellan 6000- 10000:- Att ha hus är inte gratis direkt.


  

Våran tillfälliga lösning på varmvattenberedaren... Putte drog ett spännband runt hela skiten eftersom locket riskerar att flyga i luften. Det vattnet skulle inte jag vilja ha på mig. Snacka om att man skulle bli skållad :P

Ovido - Quiz & Flashcards